Diligència a Sant Hilari Sacalm (Del bloc http://www.laserraladalitoral.com)
Des de la dècada del 1820 funcionà un servei regular de
diligències privades que feien el trajecte entre Figueres i Barcelona. Aquesta
línia de transport anà experimentant un seguit de millores en els anys
posteriors. De moment desconeixem molts detalls sobre les característiques
d’aquest transport de viatgers. No sabem, per exemple, el lloc exacte de
Figueres on hi havia en aquells moments la parada de postes en el qual feien
parada aquests carruatges i on es produïa el canvi de cavalls.
Per un document datat a finals de l’any 1829 consta que
Isidre Henrich i Ester, de Barcelona en qualitat de soci i administrador
principal de la “Sociedad de Diligencias y mensajerías de Cataluña, concedí a
l’industrial figuerenc Marià Vilallonga representat per Joan Pujarniscle, també
de Figueres la gestió durant dos anys de les tres parades de cavalleries pel
servei diari d’anada i tornada des de l’hostal de la Granota, al terme
municipal de Sils fins a Figueres. Aquestes parades eren les d’Orriols, Girona
i l’hostal de la Granota les quals estaven separades entre si per uns vint
quilòmetres aproximats.
Cada diligència havia d’estar tirada per sis bones cavalleries
ja fossin matxos, cavalls o mules. L’adjudicatari s’havia de fer càrrec de la
balisa del correu pública a part dels serveis de missatgeria per a particulars
El conductor havia d’anar uniformat i dur un barret amb escarapel·la vermella.
La durada dels trajectes era de dues hores i mitja fins a Orriols i d’aquest
poble i fins a Girona dues i mitja més, incloent sempre l’estona del canvi de
cavalleries. De Girona fins la Granota en canvi era de tres hores. Des d’aquest
darrer punt i en direcció a Barcelona el transport i les parades ja anaven a càrrec
d’un altre adjudicatari
No hay comentarios:
Publicar un comentario